Sinterklaas en kerst

30 december 2009 - Paramaribo, Suriname

Ik verwaarloos jullie een beetje geloof ik het is namelijk al weer een maand geleden dat ik iets van me heb laten horen. Maar ik heb het hier ook zooooo druk dus vergeef het me aub. Ik heb nu lekker 2 weekjes vakantie(en niet zoals sommige van jullie denken al 4maanden) die vooral in het teken staan van kerst, oud en nieuw en heel veel chillen. Ik type dit verhaal al schommelend in mijn hangmaat met een koud biertje erbij, ik moet immers ergens mijn inspiratie vandaan halen. En om jullie nog wat jaloerser te maken het was vandaag weer eens een ouderwetse zware vakantie dag voor mij. Sinds lange tijd weer eens lekker aan het zwembad gelegen, zonnetje op mun bol, Djogo in een koeler en het boek; Deze neger buigt voor niemand, wat wil je nog meer?

In mijn vorige bericht had ik al verteld dat ook hier Sinterklaas gevierd wordt en wij als echt kaaskoppen konden dus ook niet achterblijven. We hebben het alom bekende dobbelspel gespeeld en dit resulteerde in een gezellige avond met leuke cadeaus. Aangezien de dobbelstenen goed in de hand lagen hebben we er maar een avondje mexen achteraangeplakt, en we eindigden deze avond dan ook zeer verrassend in de kroeg.

Ook kerst hebben we hier niet overgeslagen. Eerste kerstdag zijn we lekker uit wezen eten in een Aziatisch restaurant. We hebben hier aan zun lage tafel gezeten en met stokjes gegeten, heel gezellig dus. Gelukkig hebben de kleine Aziaten ook aan de lange, stijve, Nederlanders gedacht en was er onder de tafel een bak gemaakt waar je je benen in kon hangen zodat je gewoon kon zitten. Mijn huisgenoten vonden het leuk om ook met kerst een klein cadeautje voor elkaar te kopen het was immers kerst en 2 van mijn huisgenoten gingen de dag na kerst naar huis en het was dus ook een soort van goodbye party. Ik heb hier een leuk vuurwerkpakket gekregen hier mag je namelijk al vanaf 23december vuurwerk afsteken en daar wordt dan ook goed gebruik van gemaakt. Er wordt hier iedere avond, en dag, meer vuurwerk afgestoken dan op oudejaarsdag in Nederland. Maar nog even over mijn vuurwerkpakket, wij dachten dat het een kinderpakket was, wat dus ook goed bij mij zou passen, maar toen wij eenmaal thuisgekomen nietsvermoedend wat aanstaken bleek het kei hard knal vuurwerk te zijn en alle autoalarmen in de straat gingen dan ook af. Het is echt niet normaal wat voor knalvuurwerk je hier bij iedere Chinees kan kopen, spul dat volgens mij in België nog illegaal is maar hier verkopen ze het gewoon aan kinderen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar 31december want dan blijkt het hier een grote vuurwerkshow te zijn met siervuurwerk en pagarasestafettes(3straten achter elkaar vol met ratelbanden) dus ik ben bang dat ik daarna opa’s hoorapparaat nodig zal hebben. Ik zal dus knallend het nieuwe jaar in gaan en zal jullie volgende week oftewel volgend jaar een updaten over dit grote festijn.

Verder heb ik niet veel te vertellen, ik wens iedereen wan bun nyu jari!

Dikke kus Bram

1. moeders:
    30 december 2009
    Hoi lieve Bram,
    Fijn dat je weer een nieuw verhaal en leuke foto's op de website hebt gezet. Fijn dat je het nog steeds goed naar je zin hebt. Alvast een hele fijne jaarwisseling en kijk goed uit met dat kindervuurwerk, want we willen je graag heelhuids terug zien over 3 weken !! Liefs Paul (en Marian natuurlijk) XX
  2. robert:
    hey Bram,

goed om weer iets te horen vanuit suriname. had van Robin en jeroen ook al gehoord dat je je goed had vermaakt met kerst. Hier zoals altijd alles nog hetzelfde, vanavond bij bij jeroen met zen alle nieuwejaar vieren. Jij ook alvast een fijne jaarwisseling, en laat alle vingers eraan zitten he.trouwens die vingers kunnen me niks schelen, zolang die voeten er maar aanblijven want die hebben we straks weer nodig op het veld. Kerel geniet nog van je laatste maand. tot Snel
    Gr X
  3. moeders:
    31 december 2009
    Ola Brammie! Leuk om weer iets van je te horen... Had gisteren al n berichtje achtergelaten maar op de een-of-andere manier is die op n mysterieuze wijze verdwenen! Maar bij deze n heel gezellige Oud&Nieuw.

Liefs X Anne
  4. Tom en meisjes:
    Ha die Brammie,

Gelukkig heb ik hier ook een paar chinezen die voor veel “vuurwerk’ zorgen.
    Namens ons een goed uiteinden en een goed begin.
    Wbt de hoorapparaten van opa dat komt wel goed, want met of zonder hij luistert toch niet!
    Ik hoop jou in februari weer met 10 vingers te zien, ik denk dat opa het partycentrum in het bejaardenhuis gaat afhuren om zijn verjaardagsfeest (en natuurlijk ook jou thuiskomst !) groots te vieren.

Hé, geniet van de laatste weken en vooruit na al die studie-uren is het nu wel tijd om wat te feesten ;-)

Groetjes, uncle Tom en de meisjes.

Ps. Nog bedankt voor de mooie kaart
  5. opa Joop:
    Hoi Bram
    Je bent zo te horen al aardig versurinaamst. Het zal ontwennen zijn als je terugkomt in dit regeltjes land. Laat uncle Tom maar in zijn hut kruipen. Als hij wat zinnigs heeft te zeggen mag hij eruit komen. Mijn oude flat is leeggehaald, er komen turken in.
  6. moeders:
    1 januari 2010
    Hoi lieve Bram,
    Ik wens je een heel gelukkig 2010.
    Geniet nog van de laatste weken in Suriname. Ik ben inmiddels begonnen met aftellen tot 23 januari, want ik vind het toch wel erg lang duren, voordat ik je weer een dikke knuffel kan geven. Liefs Paul X
  7. mamma:
    1 januari 2010
    Hé die Bram,

De allerbeste wensen voor een gezond, geweldig nieuwjaar. Leuk je verhaal weer eens te lezen, zo blijven we op de hoogte. Geniet van de de laatste warme weken in je hangmat, het zal wel ff wennen zijn als je terugbent qua temperatuurverschil.

X Ankie

X Ankie
  8. Ben:
    4 januari 2010
    kerel! er ligt wel meer goed in de hand bij jou, als alleen dobbelstenen, nietwaar?

liefde
  9. desline:
    20 maart 2010
    he suriname hoe gaat het daar ik ben hier in st.maarten ik kom weer