Weekendje Gusterie

30 november 2009 - Paramaribo, Suriname

In mijn vorige bericht had ik al laten weten dat er een gratis trip voor mij zat aan te komen en afgelopen weekend was het zover. Voor degene die mijn vorige bericht niet gelezen hebben en denken waar heeft ie het over, ik ben met mijn huisgenoten gevraagd om mee op een trip te gaan. We worden wekelijks gevraagd om mee om trip te gaan dus dat is niets nieuws maar nu ging het over een gratis trip, ze wilde ons namelijk als ‘model’ voor hun promofilm over Gusterie. Deze promofilm zal hier in december uitgezonden worden op tv tijdens een programma over de binnenlanden van Suriname. Na deze uitzending zal er een reclame van gemaakt worden die iedere dag op alle Surinaamse zenders zal worden uitgezonden. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en mochten jullie geïnteresseerd zijn om de promofilm ook te zien kan dat tijdens de vakantiebeurs in Utrecht(13 tot 17jan.), de film zal continu afgespeeld worden in de stand van Suriname. Voor degene die geen zin hebben om naar Utrecht te gaan kunnen hem ook gewoon via internet bekijken(wanneer ik de link heb zal ik hem op mijn blog plaatsen).

Vorige week zaterdag was het zover na een kort introductie praatje van de cameramannen vertrokken we richting Gusterie. Onderweg hebben we een paar stops gemaakt om de onder andere bij de brokstukken van de SLM vliegtuigramp van 1989, hierbij overleed een groot deel van het Surinaamse Kleurijk Elftal.

Na aankomst op Gusterie werd meteen de toon gezet, er werd ons gevraagd of we alles lusten wat betreft eten. Ik heb het motto dat je alles een keer moet proberen dus zei dat het me niet uitmaakte, en dat had ik misschien beter niet kunnen zeggen… Jonathan een van de gidsen raapte wat nootjes van de grond en pakte zijn kapmes, niets aan de hand zou je zeggen gewoon wat borrelnootjes voor bij de lunch, maar het was helaas iets anders. Er kwam namelijk geen overheerlijk tijgernootje tevoorschijn maar een zeer gezond, levend wormpje. Je moest de kop van de worm eraf trekken en dan kon je hem opeten, ik moet zeggen dat ik het ‘lekkerder’ vond dan dat ik het verwacht had, het had namelijk een nootachtige smaak maar om er nou borden vol van te bestellen? Mwah nee. Na dit voorafje stond de echte lunch op het programma, heel het weekend was er een kok mee die de echt super lekker kon koken dus ik had weer niet te klagen.

Om er verder een niet al te lang verhaal van te maken, jullie kunnen straks toch de film zien en er is hier nu voetbal op tv, zal ik de rest van het weekend wat inkorten. We hebben lekker achterop een pickup truck door de savanne gecrost, gevist, gezwommen, een indianendorp bezocht en lekker in onze hangmat gelegen. Ook zijn we ’s nachts gaan ‘vissen’ dit was niet vissen met een hengel maar met je handen en een kapmes. We trokken per kajak op een zijtak van de rivier de jungle in. Het was echt pikke donker maar gelukkig hadden we een paar zaklampen mee, die het vervolgens wel een voor een begaven maar dat is bijzaak. Als alle zaklampen uit waren was zag je echt geen hand voor ogen en alleen maar vuurvliegjes die voor een grappig effect zorgde. Na het ‘vissen’ afgekeken te hebben van onze gidsen heb ik mijn geluk ook maar eens beproefd, het water kwam tot je knieën en bewapend met een kapmes ben ik onze kajak uitgestapt. Het was de bedoeling dat je de vissen rustig naderde en vervolgens snel met je mes in het water ‘hakte’. Geheel tegen de verwachting in bleek ik er nog aardig wat talent voor te hebben en heb ik twee vissen weten te vangen. Niet alleen vissen stonden op onze hunting list, ook kaaimannen waren niet veilig. We hebben er uiteindelijk een gespot en Jonathan is er op afgegaan maar helaas wist deze te ontkomen. Eenmaal terug op Gusterie kwam er ook iemand terug van het jagen, hij had een buideldier geschoten.

De volgende morgen zijn we nog een keer per kajak de jungle ingegaan om het ook op film vast te kunnen leggen. Hier hebben we ook een paar apen gespot. Het is echt mooi om per kajak midden in de natuur te zijn, je hoort dan van allerlei dieren om je heen zoals toekans, apen en verschillende vogels zoals de bospolitie. Deze bospolitie dankt zijn naam aan het feit dat hij heel het bos waarschuwt wanneer der gevaar is, deze vogel fluit dan op een bepaalde manier zodat de andere dieren gewaarschuwd zijn. Al met al was het een hele leuke gezellige trip en hopelijk is dat op het filmpje ook te zien.

Afgelopen woensdag was het ook nog eens Onafhankelijkheidsdag, is een beetje vergelijkbaar met onze Koninginnedag alleen lopen ze hier niet in het oranje rond maar veelal in oude culturele klederdracht. Het was een gezellig feestje alleen zijn we onze camera vergeten dus helaas geen foto’s.

Voor de komende week staat er onder andere Sinterklaas op het programma want de goedheiligman is ook in Paramaribo aangekomen, helaas heb ik de feestelijke intocht moeten missen. Ik moet zeggen dat het heel apart is om aan de andere kant van de wereld in een winkel te staan waar Sinterklaasmuziek uit de boxen komt, en wanneer je dan ook nog tegen de kindervriend en zijn geschminkte!?(ik snap het hele idee van het schminken van een donkere man niet) knecht aanloopt is het helemaal lachen. Voor de rest gaat mijn stage gewoon door en ga ik weer volop voetballen.

Voor degene die lief zijn geweest dit jaar geniet van jullie cadeautjes!

Tot snel, Bosi!

1. Koen:
    30 november 2009
    Swa! klinkt weer goed allemaal, veel plezier daar nog!
  2. Anne:
    30 november 2009
    hoi brammie! zo te lezen heb je n geweldig weekend gehad! ik ben benieuwd naar t resultaat van de film haha! ik vind dat buidelddier maar n beetje vies eigenlijk :) veel plezier nog!

xxx anne
  3. moeders:
    30 november 2009
    Hoi Bram. Fijn dat je zo'n leuk weekend hebt gehad. Hopelijk is de promofilm snel beschikbaar, want ik wil je gezicht wel eens zien als je zo'n lekker wormpje aan het eten bent. Veel plezier nog !!
    Paul xxx
  4. Bram:
    30 november 2009
    Haha dan heb je pech gehad want dat staat niet op de film. ;)
  5. Eveline:
    30 november 2009
    Wow, Bram, klinkt mega-cool! Dus als het water in Nederland nog ooit tot onze knieen komt, kun jij voor eten zorgen :D.

Veel plezier met de zwarte pieten! Ik moet het hier met kerstmuziek doen..

Liefs Eveline

Ps. Wormen zijn heel gezond(zegt de voedingsmiep)!
  6. Bart:
    1 december 2009
    Klinkt goed kerel...

Niet te veel het fotomodel uithangen nu he, :)
    Ben benieuwd naar de promo, hoor het wel als ie erop staat.

Groet Bart
  7. Lisanne:
    1 december 2009
    Tsss, fotomodel! Nouja dat ben je wel ja!:D
    Ben benieuwd naar het filmpje, misschien hebben ze jou er wel uitgeknipt;)
    Nog maar anderhalve maand!!!!
    (L)you
  8. Remy:
    4 december 2009
    Ik las eerst net iets te snel je verhaaltje en dacht dat je de nieuwe ster in een pornofilm zou worden ipv een promofilm. Niet dat je in die eerste ook niet zou kunnen schitteren hoor.

Tot met carnaval.

Ciao
  9. mamma:
    23 december 2009
    Hoi Bram,

Gaat het goed met je? Zo te lezen geniet je ook van alles rondom je en ga zo door. Het is zo koud hier en veel sneeuw!!!!!! Wel erg mooi, ik wens je fijne dagen en een gelukkig, gezond 2010! Geniet nog maar ff van het mooie weer. Ga je de kerst nog wat gezelligs doen? Daarna kan je af gaan tellen, dat zal ook wel weer wennen zijn voor jullie terug in Nederland,zo ook voor Richard. Een prachtige levenservaring om op terug te kijken toch?
    Nou jongen geniet verder en de groetjes van Ankie X