Stage of vakantie

6 oktober 2009 - Paramaribo, Suriname

Speciaal voor uncle Tom, minister Plasterk, eventuele docenten van mij die mijn site lezen en alle andere mensen die ik voorgehouden heb dat ik hier voor een stage ben, een klein verhaaltje over mijn stage. Voor de mensen die alleen mijn ‘vakantie’ verhalen willen lezen skip naar deel2.

Deel 1: stage.

Ik loop stage bij Stichting Sucet, wie meer over Sucet wil weten kijk hier: sucet.bedrijvengidssuriname.com. Ik zal proberen kort te vertellen wat ik allemaal doe. Ik heb hier verschillende stage taken maar allemaal met betrekking op de doelgroep kinderen in het Gewoon Langer Onderwijs(GLO, bij ons de basisschool) die problemen hebben op school. Dit kunnen problemen zijn in de breedste zin van het woord, slechte punten halen, het vertonen van ongepast gedrag, niet assertief zijn etc. Deze kinderen worden door de scholen bij Sucet aangemeld en Sucet gaat dan zoeken naar een oplossing. Zo kan een kind dat minder goede cijfers haalt in aanmerking komen voor het project Steuntje In de Rug(SIR). Hier krijgen de kinderen extra begeleiding vooral voor vakken die betrekking hebben op de Nederlandse taal. Om niet alleen naar de problemen van het kind op school te kijken ga ik ook op thuisbezoeken, het leuke hieraan is dat ik bij heel veel verschillende mensen en culturen over de vloer kom en zo het land en haar veelzijdigheid goed leer kennen. Deze thuisbezoeken zijn er omdat als je alleen de problemen op school aanpakt en de ouders zeggen of doen thuis het tegenovergestelde dan is het dweilen met de kraan open en zal er niets veranderen. Wij komen dan ook situaties tegen waar de kinderen thuis totaal geen Nederlands spreken omdat Hindoestaans, Javaans, Engels of Sranantongo’s de moederstaal is. Daarom is het belangrijk om ook de thuissituatie te bekijken en de ouders duidelijk te maken dat het voor de schoolcarrière van hun kind belangrijk is dat ze Nederlands met hun kind praten. Maar we gaan ook op huisbezoek om ouders te vertellen dat ze hun kind(eren) niet mogen slaan. In Suriname is het namelijk nog steeds vrij normaal dat ouders hun kinderen slaan en (gelukkig) is Sucet hier fel op tegen en proberen wij de ouders dan ook duidelijk te maken dat er andere manieren van straffen en belonen zijn. Ook ben ik bezig met het opzetten van een assertiviteitstraining waarschijnlijk ga ik hiervoor samenwerken met een andere stagiaire van Sucet. Al deze dingen voer ik uit op verschillende scholen in het district Commewijne. Commewijne is een district(provincie) aangrenzend aan Paramaribo.

Maar lang genoeg over mijn stage/vakantie? Voor de mensen die hun twijfels hadden, ik neem aan dat jullie andere dingen doen op jullie vakantie? Dingen zoals bij deel2 bijvoorbeeld;-)

Deel 2: ‘vakantie’

Ik ben speciaal voor jullie weer op een trip geweest! Ik had eigenlijk helemaal geen zin maar om te gaan maar ik kan jullie natuurlijk niet alleen vervelen met een saai verhaaltje over mijn stage, dus ik ben weer een weekendje weg geweest!

Het was een weekendje de binnenlanden in met als eindpunt Ston Island aan het Brokopondomeer. We gingen met een gezellige groep die bestond uit de helft Nederlanders en de helft Belgen, ja ik vind het ook raar maar ook hier mogen deze mensen vrij rond lopen. Maar gelukkig waren het gezellige Belgen die wel tegen een mopske konden. Het weekend begon vrijdag na een trip van ongeveer 2 uur op Parabello. Ik kan jullie Parabello proberen uit te leggen maar gelukkig hebben we de foto’s nog, daar jullie kunnen op zien hoe hard moeten afzien… Maar ik doe het allemaal voor jullie! Op deze afschuwelijke plek hebben we moeten overnachten maar niet voordat we, speciaal voor mijn lieftallige opa en moeder, een pottenbakkerij in het plaatselijke Marrondorp hadden bezocht. Spijtig genoeg mochten wij hier geen foto’s maken en de reden daarvoor is mijn nog steeds geheel onduidelijk. De volgende morgen al om half7! ja wat ik allemaal niet voor jullie overheb het is onverstelbaar, opgestaan om naar de volgende plek te gaan; een vlinderkwekerij. Hier hebben we rondleiding gekregen die neerkwam op het anderhalf uur lang aanhoren van een biologieles, niet erg maar met een lichtelijke kater iets minder. Na deze vermoeiende bezigheid zijn we doorgereden naar Babunhol, een plek waar we onze welverdiende rust konden pakken en lekker konden zwemmen. Tegen de avond zijn we vertrokken naar Ston Island onze laatste stop vanuit waar we zondag nog wat leuke tripjes hebben gedaan. Maar de avond was nog jong en vele drankjes voor de boeg dus jullie begrijpen van veel slapen kwam het niet… Zondag mochten we gelukkig een klein beetje uitslapen en werden we pas om 9uur uit onze hangmatten of bedden gegooid. We begonnen de dag met een goed ontbijt, maar de kenners onder jullie weten dat ik beter ze kan zeggen want zoals gewoonlijk krijg ik ook hier ’s ochtends geen hap door mijn keel. Maar gelukkig was er ook koffie dus na 2sterke bakken kon ook ik er tegen aan. We begonnen met een boottocht over het schitterende Brokopondomeer. Het Brokopondomeer is het stuwmeer van Suriname dat 45aar geleden is aangelegd hiervoor hebben ze vele dorpjes en stukken bos onder water moeten zetten met als gevolg een laat ik zeggen, apart gezicht. Boven de waterspiegel steken namelijk nog honderden (afgestorven) boomstammen uit. We hebben de zondag gevuld met een tocht over dit meer, en tocht door de jungle, zwemmen bij een in het stuwmeer gelegen onbewoond eiland en een bezoekje aan de plaatselijke illegale goudzoekers(illegaal dus hier mochten we helaas geen foto’s van maken).

Ik heb speciaal voor de drukbezette Stef geprobeerd er een kort verhaal van te maken ik hoop toch dat jullie een beetje een indruk van mijn stage en ‘vakantie’ hebben gekregen.

Tot de volgende keer meer weer!

1. Tom en meisjes:
    6 oktober 2009
    Hé brem, brom, brat, braaam, brum,

Als je weer terug bent in de beschaafde wereld mag je hier ook een keer op "vakantie" komen en tevens wat opvoedadviezen geven, want als ik niet meer mag slaan wordt het wel lastig ;-).

Veel plezier, uncle Tom en zijn drie vrouwen
  2. Stef:
    Dank je wel bram.

Ik vond het weer een boeiend verhaal, merkte wel dat je enthousiaster over het tripje praatte dan over je stage.

Maar dat is logisch :)
  3. moeders:
    6 oktober 2009
    Hoi Bram, leuk dat je naast je stage al zo veel van het land hebt gezien. Door je mooie verhalen en foto's, krijgen we een goed beeld van je leven in het verre Suriname. Veel plezier nog, Paul
  4. Tante Es:
    7 oktober 2009
    Geweldig lieve Bonbini dat je dit allemaal voor ons over hebt, zoveel brede ervaringen opdoen om ons een beeld te geven van het echte Suriname, veel dank daarvoor!! Grapje hoor, maar echt geweldig om zo jouw ervaringen te volgen en een kijkje te krijgen in die andere wereld. Ik moet zeggen dat nu het hier kouder wordt de foto's op je blog met de dag aantrekkelijker worden. Met uitzondering van die slang dan. Die foto van 'verboden voor menstruerende vrouwen' is ook om te gillen. Benieuwd wat voor verhaal daar achter zit.

Voor jouzelf ben ik blij dat op de stage ze zo tegen slaan zijn, want voor hetzelfde loop je stage op een school en worden de kinderen er onder je ogen ook afgetuigd... Heftig.

Lieve knul geniet met volle teugen want de tijd gaat hard en we willen nog hééé'l veel meer met je meebeleven.

Wanneer mogen tante's op visite komen??
  5. Lisanne:
    Hoi lieverd,

Nu is het me eindelijk duidelijk wat je met je stage allemaal gaat doen, want ik begreep er even niets meer van!:)
    Hier is het vooral erg koud en regenachtig, dus ik kan niet wachten tot ik m'n korte broeken, topjes en zomerjurkjes mag inpakken en het vliegtuig uitstap bij 30 graden!
    Nog maar 8 nachtjes!!!
    Ik mis je, xxxx
  6. mamma:
    Hé Bram,

Bedankt voor je prachtige uitleg over je stage en je vrije dagen overzicht. Voor jullie allemaal een hele
    mooie ervaring in een ander land. Volgende week bij
    aankomst regel je natuurlijk een Surinaamse band voor ons meissie uit Holland!
    Pas goed op Lisanne en jezelf!
    Veel plezier,

Groetjes van Ankie
  7. Jeroen:
    10 oktober 2009
    Baas,

Moet eerlijk zijn dat ik het eerste gedeelte heb geskipt;) Voor 5 dollar per uur wordt je creatief met internet! Sterk verhaal, kan wat van je leren denk ik;) Goed dat je het naar je zin hebt, wat hebben we een zwaar leven! Leuk dat Lisanne langs komt. We spreken elkaar wel weer

Groeten vanuit down under (waar het trouwens vandaag regent:( maargoed mag het een keer;)
  8. Tom en meisjes:
    11 oktober 2009
    HALLO BRAM IK WEET NIET GOED OF IK HET GOED DOE MAAR IK VIND HET LEUK WAT TE HOREN VAN JE DIE VOETBALWEDSTRIJD VOND IK GEWELDIG EN DIE OPMERKING VAN EEN VAN JE VRIEDEN EN VRIENDINNEN HOE JE TOCH NOG AAN JE STUDIE TOEKWAM MAAR Dat is jouw probleem nu geniet je dat is heel belangrijk ik mail veel met je opa krijg standjes te veel tikfouten en nog wel wat maar daar zal ik je niet lastig vallenfijn dat je he zo naar je zin hebt een half jaar is zo om jammer de warmte valt niet altijd mee stond er in je verslag ik ben benieuwd of dit ding aankomt ik doe diekwijls heel stom groejes t.d
    ----- Original Message -----
  9. judith:
    12 oktober 2009
    Brummeke,
    wat een verhaal weer, Geruststellend om te horen dat je zelf wel iets weet over je stage, waarvoor je eigenlijk daar bent.
    Geniet van lisanne a.s donderdag!
    een dikke kus
  10. Jolanda:
    Hej Bram!

Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er maar lekker van want voordat je het weet ben je alweer in Nederland en zit je weer in de sleur van de dag ;)! Ben benieuwd hoe gebruind je terug komt ;)!

Groetjes, je nicht(je) Jolanda
  11. Eveline:
    Heey Bram,

Dan nu ook een berichtje uit Wales! Volgensmij vermaak jij je prima daar, maar ik had ook niet anders verwacht! Geniet er nog maar even van want de tijd (hier ook) vliegt echt voorbij!

Byebye
  12. robert:
    Hey bram,
    klinkt weer goed de verhalen. Zie dat je idd ook nog stage loopt haha, al komt al dat reizen mij ook heel bekend voor hoor. Veel plezier nog daar in Soco Soco land

Groeten
  13. Ben:
    14 oktober 2009
    stijve sok hoe is het daar nou? Je houdt het wel vol daar zo te zien..! Morgen samen met je babe in de hangmat.. tjop tjop
  14. moeders:
    14 oktober 2009
    Hoi Bram, veel plezier de komende 2 weken met Lisanne. Ik ben benieuwd of ze net zo enthousiast zal zijn over Suriname als jij. Liefs Paul