Voetbal weekend Nickerie

23 september 2009 - Paramaribo, Suriname

Zoals jullie in mijn vorige verhaal hebben kunnen lezen stond er afgelopen weekend een voetbalweekend op het programma. Ik ben uitgenodigd door Jim, de oom van mijn buurman, en hij zou mij vrijdag om een uurtje of 2 a 3 komen ophalen voor onze lange trip naar Nieuw Nickerie. Volgens Surinaamse traditie kwam hij, samen met Jerry en Willy, rond kwart voor 4, 4 uur is aanzetten, tjaaaa je went er aan. Na een trip van een dikke 4 uur met een paar geplande en niet geplande tussenstops kwamen we aan op onze plaats van bestemming, het terrein van SWM(Surinaamse Waterleiding Maatschappij) Nickerie. Een van de niet geplande tussenstops was wel een speciale, er lag namelijk een grote dode miereneter midden op de weg. In de binnenlanden van Suriname niet zo heel speciaal maar voor mij als kaaskop was het toch wel apart om te zien. Maarja eenmaal aangekomen hadden we allemaal wel honger dus snel een plaatselijk chinees restaurant bezocht. Hier hebben we echt heerlijk gegeten en gedronken en natuurlijk een tweede portie besteld voor later die avond thuis. Die eerste avond is verder vrij rustig verlopen, lekker een biertje gedronken, wat geouwehoerd en ons tweede portie chinees gegeten natuurlijk.

Zaterdag stond in het teken van de stad verkenen en natuurlijk the big match. Oja dat heb ik jullie nog niet verteld het ‘voetbaltoernooi’ bestond uit 1 wedstrijd, een jaarlijks terugkeerde wedstrijd tussen SV Maretraite(mijn team) en SWM Nickerie. Het was een wedstrijd die qua belevenis niet onderdoet voor een clash tussen Geldrop4-Geldrop5, dit betekende dat er heel dag over en weer gebeld werd om elkaar op te naaien en natuurlijk werd er vanuit ‘onze kant’ ook vermeld dat ze een geheimwapen hadden meegenomen. Dat geheime wapen was het broertje van Ruud van Nistelrooij en hij luisterde naar de naam brem, brom, brat, braaam, brum en bij hoge uitzondering naar bram. Hij blijkt voor de meeste Surinamers een hele opgave te zijn de naam Bram goed uit te spreken en daarna ook nog te onthouden, tsjaaaa je went er aan.

Na de plaatselijke markt te hebben bezocht was het om 17:15 tijd om onze tenues aan te trekken en ons klaar te maken voor de wedstrijd. We speelde op een veld 100m van het terrein waar wij verbleven en een warming-up was niet nodig, het was immers warm genoeg, dus we vertrokken 1min voor aanvang van de wedstrijd richting het veld. Daar aangekomen stond onze tegenstander al op ons te wachten, nog even snel een opstelling maken en we konden van start. Om het geheime wapen optimaal te benutten was het de bedoeling dat ik de tweede helft het veld zou betreden. De wedstrijd duurde 2 keer 35min en met de aanwezigheid van de Surinaamse zon was ik blij dat mijn optreden beperkt bleef tot een helft, alleen al naar sport kijken is hier vermoeiend.

Na een open en aantrekkelijke eerste helft, waarin beide teams twee keer tot scoren kwamen, was het mijn beurt om het veld te betreden. Mijn taak was eenvoudig scoren, ik was immers het broertje van Ruud van Nistelrooij dus scoren moest voor mij geen probleem zijn. Na 5 minuten was het al raak, ik kreeg de bal op links en wist gemakkelijk mijn man te passeren(dit lag meer aan mijn tegenstander dan aan maar mij dat is bijzaak) en schoof de bal rustig in de linker hoek, 2-3. Het spel ging verder zeer gelijk op wat resulteerde in de 3-3, 4-3, 4-4 en als beslissing de 4-5 met een assist van brem, brom, brat, braaam, brum… bram. Al met al was het een lekkere wedstrijd en ik was blij dat ik de hoge verwachtingen heb waar kunnen maken door een keer te scoren.

Na de wedstrijd werden er volgens Geldropse gebruik een biertje(of 2) genuttigd met de tegenstander. Wat ontaarde in hevige voetbaldiscussie die ik door mij gebrekkige kennis van het Sranantongo’s(de Surinaamse taal ook wel neger engels genoemd) niet altijd kon volgen maar dit mocht de pret niet drukken. Na de nodige djogo’s(literflessen parbo bier) was tijd om de inwendige mens te verzorgen. We waren uitgenodigd om bij een collega van een kerel uit mijn team thuis te komen eten. Deze vrouw van 60 had koste nog moeite gespaard om er een heerlijke maaltijd van te maken en dus ook dit deel van het weekend was een succes.

Na de overheerlijke Surinaamse maaltijd was tijd om te gaan stappen, want wat is een voetbalweekend zonder een avond goed stappen? Ik was voorafgaand aan het weekend al ingelicht over de Surinaamse man maar even een kleine introductie voor jullie. De meeste Surinaamse mannen hebben zogeheten buitenvrouwen, dit zijn buitenechtelijke vriendinnen die ze tegenover hun vrouw natuurlijk strik geheim houden maar voor de rest praten ze er vrij open over. Ik heb dit weekend ook geleerd dat je niet praat over ‘mijn vrouw’ want ‘mijn vrouw’ bestaat niet, je weet namelijk nooit wat je vrouw doet als je niet thuis bent, misschien ligt ze wel met de bakker in bed dus over iets als ‘mijn vrouw’ praat je niet. Jaja vertrouwen hebben ze hier hoog in het vaandel staan. Maar ik had het over stappen, de mannen vroegen me of ik mee ging stappen, ik zeg op retorische vragen hoef je niet te antwoorden dus uiteraard ging ik mee stappen. Ze moesten er wel bij vertellen dat ze naar ‘tentjes’ gingen, met de buitenvrouwen en mijn beeld van de Surinaamse man in mijn achterhoofd kon ik me wel indenken wat voor ‘tentjes’ dit waren maarja in mijn eentje thuis voor de tv gaan zitten was natuurlijk ook geen optie. Echte bars kennen ze niet in Nickerie, het zijn allemaal kruisingen tussen iets wat voor een bar door moet gaan en foute hoerententen met het inrichten van een voetbalkantine. Ik heb heel de avond met Willy(die bang was dat hij ziek werd van die vrouwen) aan de bar gezeten en gelachen hoe het er aan toe ging in deze tentjes. Mijn ding zal het nooit worden maar hier is het allemaal heel normaal en ik vond het grappig om een keer mee te maken.

Zondag vertrokken we weer richting de stad(zo word Paramaribo ook wel genoemd) en hebben we niets meer gedaan. Onderweg hebben we afgesproken dat ik iedere dinsdag en donderdag met SV Maretraite mee mag gaan trainen. Afgelopen dinsdag was de eerste training maar iedereen bleek nog moe van het weekend dus de training ging niet door. Jerry die mij ophaalt voor iedere training had daarom geregeld dat ik met zijn overbuurman mee kon zaalvoetballen, ideaal want in tegenstelling tot mijn teamgenoten was ik wel weer bijgekomen van het weekend. Bij het zaalvoetballen waren 4 teams die allemaal een keer tegen elkaar speelde. Ook hier bleek Bram een moeilijk naam te zijn dus werd het maar weer Ruud of Otman(van Otman Bakkal want ik had een PSV shirt aan en volgens hun leek ik op hem…) Ik werd door de overbuurman van Jerry naar huis gebracht en hij benadrukte dat ik altijd welkom was om mee te komen voetballen en van dat aanbod ga ik natuurlijk gebruik maken. Ik verbaas me er iedere keer weer over, wat zijn die Surinamers gastvrij! Ik voel me hier helemaal thuis, Jerry heeft me uitgenodigd om met zijn familie mee te gaan naar een vakantieressort om een dagje lekker te zwemmen en chillen(en ook opa weet nu wat dit betekend) en ook met kerst ben ik van harte welkom.

Maar het is de hoogste tijd om een eind aan dit iets te lange verhaal te breien. Voor de mensen die in slaap zijn gevallen excuses!

Tot snel!

X Bram

1. moeders:
    Ha die Brum of Brom

Het is weer een prachtig beeldend verhaal wat ik met plezier gelezen heb.
    Mocht je carriere als profvoetballer of SPHer niets worden dan kun je altijd nog schrijver worden.
    Dikke kus,
    Moeders
  2. Lisanne:
    23 september 2009
    Zo, kom je nu helemaal afgetraind terug? Dat lijkt me wel wat!
    Klinkt allemaal heel erg leuk, vooral die hoerentent (ahum)!
    dikke kussies!
  3. Tante Es:
    23 september 2009
    ha die bonboni, klinkt weer goed allemaal. en tsjaa ook daar wen je aan... We raken je waarschijnlijk kwijt aan het surinaams nationaal team...
    Misschien moet je nog uitleggen dat die tentjes niet allemaal op een soort van camping staan??
    ennuh... wanneer begint de stage ook alweer?

lieve groet tante Es
  4. Anne:
    23 september 2009
    hee brum! je hebt weer een leuk verhaal van je belevenissen neergezet! leuk om te lezen! ik ben benieuwd naar de miereneter haha! enjoy and have fun!

xxxx
  5. Tom en meisjes:
    23 september 2009
    Hé brem, brom, brat, braaam, brum,

Ik lees het wel het is goed toeven daar in Suriname, misschien moet je ook een klein verhaaltje (niet te lang natuurlijk….!!) aan je stage wijden.
    Als minister Plasterk meeleest loop je kans dat je studiebeurs wordt ingetrokken en wie betaald dan de chinees,bier en niet te vergeten al die bijvrouwen (kan ik er trouwens drie bestellen).
    Ik hoop trouwens dat ze wel een Soa poli hebben in de Stad, al is het maar om Willy over zijn angst heen te helpen ;-).
    Mocht je nog een goede zaalvoetballer nodig hebben je weet mij te vinden, misschien niet de snelste meer (alhoewel voor Surinaamse begrippen?) maar veel inzicht en wijsheid.
    Jongeman zorg dat je niet overwerkt raakt daar in de rimboe.

Groetjes van Uncle Tom en zijn meisjes
  6. mamma:
    Hé Bram,

Net als Richard reis je ook van 't éne college naar
    't andere, wat een druk bestaan hebben de studenten toch! Neem al die hete recepten maar eens mee, niet
    die hete vrouwen laat die maar in Suriname!
    Pas goed op jezelf en geniet verder!Ik heb je verhalen met plezier gelezen. Doeii Brum

Gr, Ankie
  7. Stef:
    Lekkere vent,

Wil je de volgende keer ook een beknopte versie uitbrengen, mischien met wat belangrijke steekwoorden. Ik heb namelijk ook nog een leven weet je..... Haha nee hoor, ik beleef zo je vakantie in suriname mee.

Hoe heb je dat eigenlijk geregeld met school, 5 maanden naar Suriname en geen achterstand op je school krijgen?

En nog een vraagje, die Willy met wie je aan de bar hebt gehangen, is dat een metafoor voor je l*l?
  8. Steven:
    Hey Swa!

Leuk om de belevenissen van je te lezen! Zo te zien is het goed toeven daar. En dan ook nog je conditie op peil houden! Relax dat je daar 2x in de week kan ballen. En het stratum hoef je daar ook niet te missen ;).

Veel plezier daar!
  9. Kees:
    Beste Bram,

Wat een dor zootje daar, kom maar gauw terug dan kunnen we in t eggie gaan voetballen en gaan stappen.
    Desalniettemin ben ik jaloers en hoop de volgende keer mee te gaan als mentor of als voetbalcoach.

Groetjes Kees
  10. Joris:
    26 september 2009
    He Brum,

Aan het solliciteren voor het Surinaamse elftal zo te zien? Niveau kan natuurlijk niet tippen aan Geldrop 4, mja je moet wat he. Klinkt trouwens wel leuk 'buitenmeisje'. OW ja we zien officieel kampioen met zaalvoetbal. Laatste wedstrijd was de moeite niet meer. Heb je weer een excuus om een djogo te pakken. Tot praats.

Joris
  11. Ben:
    29 september 2009
    kwakman goeie poep dus in nieuw nickerie
    kom maar snel terug. ik mis je x
  12. judith:
    5 oktober 2009
    pff wat ben ik een potje jaloers op jou! Dacht trouwens dat je voor een stage naar suriname ging of heb ik dat verkeerd? Geniet ervan! Zelfs ik begin je al lichtelijk te missen
    xx
  13. Ria:
    9 oktober 2009
    Hoi Bram ,volgens mij hang je daar echt de bram uit met je voetballen .Het kan niet meer stuk als jij zo goed kan scoren.
    Als je weer thuis bent zullen ze bij P.S.V.om je vechten ,veel plezier daar ,geniet met volle teugen.