Groeten uit de rimboe

7 september 2009 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen vrijdag was het zover, mijn eerste tripje naar het binnenland(de rimboe van Suriname). Faizel onze buurman en taxichauffeur had gevraagd of we met zijn vriendin mee wilden gaan naar haar oma, nou vind ik oma’s heel gezellig en leuk maar om nou zomaar mee te gaan vond ik wat raar. Maar deze oma woonde in Adjoema kondre en bleek dorpshoofd te zijn van dit piepklein dorpje in het binnenland en dat veranderde de zaak.

Vrijdag om 8uur was het zover, bepakt met een hangmat en een tas met wat eten, drinken en kleren vertrokken wij(mijn 3 huisgenootjes Suzanne, Marloes en Hanneke en de buurman en zijn vriendin) per bus naar Adjoema kondre. Onze eerste tussenstop/overstap plek was een klein dorpje in de buurt van ons dorp. Na even wachten kwam onze taxi eraan, dit bleek een korjaal(een uitgeholde boomstam die door moet gaan voor een boot) te zijn. Na een tocht van ongeveer 30minuten in deze korjaal kwamen we aan in ons dorp. Toen we uit onze boot stapte kwamen de kleine negertjes ons tegemoet gerend. We voelden ons een ware attractie en werden non stop omringd door 20 kleine kinderen. Toeristen komen er niet in het dorp alleen af en toe wat familie dus voor beide kanten een hele ervaring, de kleine kinderen verbaasden zich dat we blank waren en ons insmeerde met raar wit spul(zonnebrand) en vroegen of we verkeerd in de oven hadden gelegen.

Na even uitgerust te hebben van onze reis hebben we een rondje door het dorp gelopen, wat ongeveer 1min duurde. Het dorp bestaat uit 5 houten hutjes en zou zo decor kunnen zijn voor een nieuwe serie groeten uit de rimboe. Koken doen ze op een openvuur, ze hebben een aap als ‘huisdier’ en de kokosnoten en grapefruits groeien er aan de bomen. Ik dacht dat iedereen in Suriname Nederlands kon praten had ik het goed mis deze boslandcreolen spraken geen Nederlands en zelfs geen Surinaams maar een of andere bosneger taal waar ik totaal niets van verstond, heel handig dus maar met handen en voeten kom je ene heel eind.

’s Avonds na het heerlijk avond eten, rijst met kip en kouseband, was het tijd om onze hangmatten op te hangen. Dit bleek geen enkel probleem, er werden een paar extra houten planken in het hutje getimmerd en onze hangmatten konden hangen. De rest van de avond lekker gekaart en gehangen en snoepjes uitgedeeld wat een ware party was voor de kinderen.

Veder zijn we naar een bauxietwinning terrein geweest waar we gezwommen hebben. Hebben we in de rivier gezwommen en heb ik lekker gevoetbald en met de vorm zit het wel goed hoor! Ik had zo langer willen blijven maar we moest helaas weer terug naar de stad, al met al was het een geweldige en unieke ervaring! Ik zal er voor nu maar eens een eind aan breien, de foto’s spreken immers voor zich!

Tot snel!

Dikke negerzoen Bram

1. moeders:
    7 september 2009
    Hoi Bram, fijn dat je zo'n unieke trip hebt kunnen maken. De foto's zijn prachtig, je steekt alleen een beetje wit af t.o.v. de andere voetballers. Liefs Paul en Marian
  2. Anne:
    7 september 2009
    Brum! Leuke foto's zeg! Ik heb 't verhaal al van je ouders gehoord maar met de foto's erbij spreekt 't veel meer! En wat 'n schattige kindjes!

Liefs, xxx
  3. Lisanne:
    Lieverd,
    Wat een gave foto's, ben jaloers op je hoor...
    Je ziet inderdaad nog wel een beetje witjes!
    Tot over zes weken! (Vanavond ticket boeken!!)
    Kusjes!
  4. Hans:
    7 september 2009
    Haha wat een topverhaal Brammie! En idd leuke foto's. Ik zie dat je al helemaal ingeburgerd bent daar!

Groeten Hans
  5. Steven:
    8 september 2009
    Hey Brambo,
    Ik zie en lees dat je het al goed naar je zin hebt daar! En erg leuke foto's. Laat ze daar maar een keer genieten van jouw specialiteit (tomatensoep+bolognese chips) De groeten aan de chinees

Gegroet Steven
  6. opa:
    8 september 2009
    Wat gaan al die lieve kinderen doen als ze volwassen zijn ?

opa
  7. Richard:
    9 september 2009
    Heb je de plaatselijke spareribs al geprobeerd?

x
  8. nathalie:
    10 september 2009
    hee bram,
    Ik zie dat je het goed naar je zin hebt daar, en al leuke dinge hebt gedaan!
    Have fun en ik zal regelmatig eventjes kijke naar je nieuwe verhalen.
    Groetjes Nathalie
  9. Jeroen:
    13 september 2009
    Baas!!

Klinkt goed maat, idd een unieke ervaring mooi man! Geniet ervan en ook ik blijf je volgen;)!!

x
  10. Tante Es:
    16 september 2009
    Ha die Bonboni

Fantastisch joh!! Ja, dat is het echte leven, daar kom je voor... uitgaan is ook leuk, maar meer een manier om je tijd door te komen, maar dit is heel bijzonder. Merk dat je ervan geniet, de kids zullen daar ook dol op je zijn!!

Moet wel lachen om de mooie opmerkingen van Opa op je blog!!

Duidelijke familielijn kun je wel zeggen. En zo te lezen zijn de eerste tickets al geboekt!!
    veel plezier daar!!